بررسی آیه های حجاب

  • خانه 
  • میلادزینب کبری آیه۵۹سوره احزاب،آیه ای زیبادرموردحجاب، 

کوثر

21 آذر 1404 توسط تسنیم

«کوثر» یعنی گروه کمی که افراد فراوانی را تربیت می‌کنند و هدایت می‌نمایند. اگر این هدایت به دیگران نرسد «کوثر» تحقق نمی‌یابد.
آدمي که مايه علمی نداشته باشد او نمي‌تواند کار فاطمه زهرا را بکند. او باید خودش بالا باشد که به دیگران بگوید شما هم بیایید!*

راز نام‌گذاری يا اتصاف حضرت فاطمه زهرا به «کوثر» براي اين است که يک جامعيتی در وجود آن حضرت است. «کوثر» صرفاً به معنای کثرت نیست بلکه کثرتی است که زیر مجموعه رهبری و هدایت صحیح قرار دارد و افراد فراوانی را به خیر و صلاح رهنمون می‌کند. 
«کوثر» با «تکاثر» متفاوت است. صرف کثرت نيست بلکه کثرتی است که زير مجموعه وحدتی است. «کوثر» یعنی گروه کمی که افراد فراوانی را تربیت می‌کنند و هدایت می‌نمایند. اگر این هدایت به دیگران نرسد «کوثر» تحقق نمی‌یابد.
باید توجه داشت و بدانیم که باسواد بودن جرم نیست. تکرار حرف‌های دیگران هم سواد محسوب نمی‌شود و کسی که بخواهد به اوج برسد معصیت نکرده است! انسان برای انجام کارهای بزرگ باید خود در جایگاه علمی و عملی والایی قرار داشته باشد تا بتواند دیگران را به سمت رشد و تعالی دعوت کند. آدمي که مايه علمی نداشته باشد او نمي‌تواند کار فاطمه زهرا را بکند. او باید خودش بالا باشد که به دیگران بگوید شما هم بیایید!
همه ما دعوت شده‌ایم که به سوی تعالی گام برداریم. این مسیر همان راهی است که قرآن و بزرگان دین برای ما ترسیم کرده‌اند و باید با جدیت در آن حرکت کنیم.
ائمه فرمودند که ما يک سلسله دستورات داريم و علمي هست که کسی به آن نمي‌رسد «إِلاّ نَبیٌّ مُرسَلٌ أَو مَلَكٌ مُقَرَّبٌ أَو عَبدٌ مُؤمِنٌ اِمتَحَنَ اَللّٰهُ قَلبَهُ لِلإيمانِ» و به ما گفتند که شما خيلي بالا هستيد خودتان را ارزان نفروشيد. لذا وقتی به زیارت مشرف می شوید شفای مریض و ادای قرض و این ها چیز خوبی است همه اینها را می خواهیم اما به آن ها بگوییم که ما چیزهای دیگری هم هست که خود شما گفتید: «لا يَحتَمِلُهُ إلاّ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ أو نَبیٌّ مُرسَلٌ»؛ از آن ها به من بدهید.
حضور در اماکن متبرکه و بهره‌گیری از معارف اهل‌بیت باید فراتر از امور شخصی و دنیوی باشد و هدف آن توانمندسازی جامعه و تربیت افراد هدایت‌شده و کوثرگونه باشد.
حضرت آیت الله جوادی آملی

 

 نظر دهید »


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

فلسفه حجاب درقرآن

17 آذر 1404 توسط تسنیم

فلسفه حجاب در سوره احزاب (آیه ۵۹) حفظ زنان مؤمن از اذیت و آزار افراد هرزه و اوباش است، به گونه‌ای که با پوشاندن جلباب بر خود، شناخته شوند و مورد تعرض قرار نگیرند.��� جلباب به معنای پارچه‌ای بزرگ برای پوشاندن سر، گردن و سینه‌ها تفسیر شده که حجاب کامل را تأمین می‌نماید.��حکمت و آثارشناخته شدن به عنوان زنان پاکدامن و مؤمن، حرمت آن‌ها را نزد جامعه تضمین کرده و از افتراها و حملات افراد ناسالم جلوگیری می‌کند، که این امر امنیت اجتماعی و عفاف را برقرار می‌سازد.��� آیه نه با تهدید، بلکه با بیان منطقی فلسفه حجاب، بر کرامت و حفاظت زنان تأکید دارد.��آیات اصلی حجاب در قرآن کریم، آیه ۳۱ سوره نور (آیه حجاب) و آیه ۵۹ سوره احزاب (آیه جلباب) هستند که بر وجوب پوشش شرعی برای زنان مؤمن دلالت دارند.���آیه حجاب (نور: ۳۱)این آیه زنان مؤمن را به غض‌بصیر، حفظ عفت و عدم آشکار کردن زینت‌ها (مگر آنچه ظاهر است) فرامی‌خواند و امر به انداختن خمار بر جیو‌ب‌ها (سینه‌ها) می‌کند، که مفسران آن را پوشاندن سر، گردن و سینه تفسیر کرده‌اند.��� فلسفه آن، حفظ زنان از اذیت‌های افراد هرزه و تأمین امنیت اجتماعیاست.��آیه جلباب (احزاب: ۵۹)خداوند خطاب به پیامبر، زنان و دختران مؤمن را به درآوردن جلباب بر خود امر می‌کند تا شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند؛ این آیه پوشش خارجی و کامل‌تر را واجب می‌شمارد.�� برخی آیات دیگر مانند احزاب: ۳۳ نیز بر نهی از تبرج (خودنمایی) دلالت دارند، هرچند خاص زنان پیامبر است.�حدود و تفاسیرقرآن حدود حجاب را پوشاندن زینت‌های پنهان (با استثنای آنچه طبعاً ظاهر است مانند صورت و دست‌ها در برخی تفاسیر) بیان می‌کند و بر هر دو جنس (غض‌بصیر مردان در نور:۳۰) تأکید دارد.�� در تفاسیر شیعه، حجاب واجب است اما صورت و دست‌ها تا مچ در موارد عدم تحریک، مستثنی شمرده می‌شود.�فلسفه حجاب در سوره احزاب (آیه ۵۹) حفظ زنان مؤمن از اذیت و آزار افراد هرزه و اوباش است، به گونه‌ای که با پوشاندن جلباب بر خود، شناخته شوند و مورد تعرض قرار نگیرند.��� جلباب به معنای پارچه‌ای بزرگ برای پوشاندن سر، گردن و سینه‌ها تفسیر شده که حجاب کامل را تأمین می‌نماید.��حکمت و آثارشناخته شدن به عنوان زنان پاکدامن و مؤمن، حرمت آن‌ها را نزد جامعه تضمین کرده و از افتراها و حملات افراد ناسالم جلوگیری می‌کند، که این امر امنیت اجتماعی و عفاف را برقرار می‌سازد.��� آیه نه با تهدید، بلکه با بیان منطقی فلسفه حجاب، بر کرامت و حفاظت زنان تأکید دارد.��آیات اصلی حجاب در قرآن کریم، آیه ۳۱ سوره نور (آیه حجاب) و آیه ۵۹ سوره احزاب (آیه جلباب) هستند که بر وجوب پوشش شرعی برای زنان مؤمن دلالت دارند.���آیه حجاب (نور: ۳۱)این آیه زنان مؤمن را به غض‌بصیر، حفظ عفت و عدم آشکار کردن زینت‌ها (مگر آنچه ظاهر است) فرامی‌خواند و امر به انداختن خمار بر جیو‌ب‌ها (سینه‌ها) می‌کند، که مفسران آن را پوشاندن سر، گردن و سینه تفسیر کرده‌اند.��� فلسفه آن، حفظ زنان از اذیت‌های افراد هرزه و تأمین امنیت اجتماعی است.

 نظر دهید »


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

شکرنعمت

17 آذر 1404 توسط تسنیم

 

نعمت‌های خداوند همه از فضل و کرم اوست.
و انسان باید در هر لحظه، در ذکر،و استغفار بوده و حواسش به صاحب نعمت باشد.
صاحبان ولایت در برابر این نعمت‌ها، فقط از ما شکر حقیقی می‌خواهند.
شکر نعمت به دو وجه ادا میشود:

۱️⃣ امام جعفر صادق علیه‌السلام در جلد دوم کافی، صفحه ۹۵ می‌فرمایند:
«شکر نعمت آن است که انسان از حرام‌ها دوری کند…

🔸 پس دوری از حرام‌ اساس شکر نعمت است.
اما امروز فضای مسموم مجازی پر شده از دوره‌های به‌ظاهر معنویِ «شکرگزاری»؛
بلاگرهایی که با انواع زینت، آرایش، نمایش بدن و جلوه‌گری، نسخه شکرگزاری منتشر می‌کنند!
خانم‌هایی که با ظاهر مزین، مردم را به ذکرهای روزانه دعوت می‌کنند!

در حالی‌که طبق فرمایش امام صادق (ع)،
شکر واقعی ابتدا ترک حرام است، نه فقط شکر زبانی.

شکر زبانی کم‌ترین حد شکر است.
مثل این است که نهاری آماده نکرده باشم و بگویم:
«چه قرمه‌سبزی خوشمزه‌ای!»
در حالی‌که اصلاً قرمه‌سبزی بار نگذاشته‌ام!

اگر زیبایی چهره‌ات نعمت الهی است،
شکر این نعمت، پوشاندن آن از نگاه نامحرم است.
نه اینکه با این نعمت، زمینه گناه فراهم شود.

همچنین در فضای مجازی می‌شنویم:
«نماز لازم نیست!»
«ذکرها را فقط فارسی بگو!»
«کافی‌ست نیت خوب داشته باشی!»

اما باید دید صاحب نعمت از ما چه می‌خواهد؟

نماز، عرش مؤمن وبالاترین نقطه شکرگزاری است.

⬅️ پس در قدم اول

نعمت‌های خداوند را با انجام واجبات و ترک محرمات شکر کنیم.
و این‌قدر نظر خودمان را مؤثر نبینیم که خیال کنیم بدون اطاعت عملی، شکرگزاری معنا دارد.

@masiretaghyir

 نظر دهید »


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

زیپ

11 آبان 1404 توسط تسنیم

وارد کلاس شدم به عمد با زیپ شلوار نبسته!!!
خواستم عکس العمل دانشجویان کلاس را بسنجم و مطلبی را هم که میخواستم، تبیین کنم براش ادله منطقی داشته باشم.
اولش کسی متوجه نشده بود کم کم بهم رسوندن زیپ شلوار استاد بازه…دخترها پوزخند پنهانی میزدند و پسرها زیر لب با هم پچ پچ میکردند…یکی دو نفر خواستن موضوع رو به من منتقل کنند با ممانعت عده دیگری مواجه شدند…که یعنی بزار بخندیم…منهم ضمن اینکه همگی رو زیر نظر داشتم طبق روال درس را دنبال کردم
نزدیک آخرهای تایم کلاس بدون اینکه به پائین نگاه کنم روی تخته سیاه نوشتم زیپ شلوارمن پایین بود…اشکالی داره؟؟!!
یهو انگار کلاس با تنفس جدیدی مواجه شده باشه …چند نفری متلک گفتن چند نفری هم اظهار فضل کردند.ولی بیشتر خانمها گفتن خوب بی ادبیه اینکه فرد متشخصی چون شما اینگونه ظاهر بشوید!!
بعد نوشتم از درس امروز کسی چیزی یاد گرفت؟؟!! تقریبا همه گفتن نه…چون اصلا حواسمون جای دیگه ای متمرکز شده بود!!!
گفتم پس یک زیپ کوچولو میتواند یک نفر باشخصیت رو تنزل بدهد…
دوم اینکه میتواند روی ذهن دیگر تاثیر بگذارد…
حال پاسخ بدهید وقتی دکمه روی سینه دختر خانمی باز میماند..
پاچه شلوار خانمی تا نزدیکی های زانو باز و عریان می شود
وقتی گوشواره و گردنبند و آرایش موهای خانمی با رنگ آمیزی غلیظ و چشم نواز مواجه میشود…آیا تنزل شخصیت ایجاد نمی کند
آیا…حواس دیگران را پرت نمیکند…
آیا ….به نظر شما قباحت زیپ باز شلوار آقایون بیشتر است یا عریانی اندام یک زن ….

ایا شما نمی توانستید بدون توجه به زیپ شلوار  تمام حواستان را معطوف درس کنید

پس یادتان باشد حجاب و پوشش برای حفظ ارامش زن و مرد در جامعه لازم است .

 نظر دهید »


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

حجاب حق الله

10 آبان 1404 توسط تسنیم

🔴 دو نوع زن

آیت‌الله جوادی آملی: زنانی که در اوج امنیت، می‌جنگند برای برداشتن تکه‌ای پارچه از سرشان!!
و زنانی که زیر بمباران می‌گردند به دنبال همان یک تکه پارچه، برای حفاظت از شرافت‌شان!!

حرمت زن ، نه اختصاص به خود زن دارد. نه مال شوهر و نه ویژه برادران و فرزندانش می‌باشد.
همه‌ی اینها اگر رضایت بدهند،
“قرآن” راضی نخواهد بود.
چون حرمت زن و حیثیت زن به عنوان “حق‌الله” مطرح است.
حجاب زن، حقی است الهی!
عصمت زن، حق الله است.
زن به عنوان امین حق‌الله، از نظر قرآن مطرح است.
زن باید این مسئله را درک کند که حجاب او تنها مربوط به خود او نیست تا بگوید من از حق خودم صرف نظر کردم .
حجاب زن، مربوط به مرد نیست تا مرد بگوید من راضیم.
حجاب زن، مال خانواده نیست تا اعضای خانواده رضایت دهند.
حجاب زن «حقی الهی» است!

 

 

🌹🌹🌹🌹🌹🌹

 نظر دهید »


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

  • 1
  • 2
  • 3
دی 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      

بررسی آیه های حجاب

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟

پیوندهای وبلاگ

  • بررسی آیات حجاب
  • بررسی آیات حجاب
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس